sunnuntai 21. syyskuuta 2014

Älä nyt ainakaan näin valmistaudu maratonille

Berliinin maraton juostaan viikon päästä sunnuntaina 28.9. Nyt en ole oppikirjamaisesti valmistautumassa maratonille vaan kyseessä on enemmäkin ihmiskoe.

Älä tee näin:
-Juokse maratonia edeltävän puolentoista kuukauden aikana vähemmän kuin yleensä juokset.
-Jätä viimeinen pitkä lenkki pari kolme viikkoa ennen maratonia tekemättä.
-Jätä monta muutakin lenkkiä tekemättä.
Minä olen tehnyt juuri näin.

Mitä sitten olen tehnyt: 
-Uinut tällä viikolla aika paljon. Ihan jees liikuntaa, mutta ei juuri edistä jalkojen iskunkestävyyttä.
-Venytellyt ja venytellyt ja vielä kerran venytellyt. Managerikin on jeesannut venytyksissä kun yksin ei kaikki onnistu.
-Käynyt hierojalla, fysioterapiassa ja akupunktiossa.

Näistä voikin päätellä että kremppaa on ollut ja vammaa on hoidettu. Lantion virheasento aiheuttaa kaikenlaista, älä hanki tätä vaivaa itsellesi. Virheasennon sivutuotteena voit saada esimerkiksi kipua reiden ulkosyrjään / kipua polveen / kipua ristikkäisen lapaluun seutuville. Bonuksena ontuminen, kun jalka ei kanna.


Kävelemässä olen käynyt. Silloinkin sattui polveen aina välillä.

Mutta hei, tämä onnistuu:
-Kevennä harjoittelua ennen maratonia jotta pääset liikkeelle virkeänä ja täysin energiavarastoin. Kyllä, olen keventänyt ja kevennän edelleen :)
-Neste- ja hiilihydraattitankkaus. Tankkaus alkaa ensi viikolla, sen suhteen ei huolta.

Tankkauspäivän aamupalaesimerkki.

Olen silti innokkaana lähdössä, pääsenhän Berliiniin joka tapauksessa, juoksin tai en! Ja on tuo jalkakin ollut hippasen parempi ja ensi viikolla pääsen vielä käsiteltäväksi. Eiköhän sieltä ihmeparantuminen vielä tule.

En ole lyömässä hanskoja tiskiin, kyllähän tässä olen päässyt juoksemaan Cooperin testin ja puolimaratoninkin. Välillä olen käynyt vaivan kanssa enemmän aallonpohjassa, välillä porskuttelen pinnalla, mutta olemassa se on vielä. Tänäänkin se on ehtinyt olla jo parempi, huonompi ja parempi. Uskon vahvasti, että pääsen juoksemaan, ja se onkin nyt päätavoite, ajasta viis.

Kävelylenkillä kiivettiin Mustaanvuoreen.

Viime marraskuussa sain tietää, että olin saanut arvonnassa paikan Berliinin maratonille. Olin ihan fiiliksissä, onhan Berliinissä juokseminen ollut haaveeni! Silloin vajaa vuosi sitten suunnittelin, että nyt kyllä lähdetään viimeisen päälle ennätystä hakemaan ja neljän tunnin alitusta ja kaikkea. Itsevarmuus oli huipussaan! Nyt tavoitteet ovat päivittyneet,  menen juoksemaan ja tekemään hyvän treenin.

Mustanvuoren päältä on hienot maisemat.

Viimeinen (ja ainoa) pitkä lenkki oli kuusi viikkoa ennen maratonia, 28 kilometriä. Viime sunnuntain puolikas oli hyvä treeni, mutta ei se ihan pitkästä lenkistä maratonia varten käy. Jonkinlaisilla vanhoilla pohjilla (?) tässä nyt sitten mennään.

8 kommenttia:

  1. Hieno tosta Berliinin juoksusta tulee joka tapauksessa, luulisin. Aamupalaesimerkki on ihan nam, aamupala on monesti päivän paras pala mulla.

    VastaaPoista
  2. Juu niin tulee, Berliini on hieno paikka! Normaalisti en syö noin runsasta aamupalaa, mutta tankkausviikolla ja kisa-aamuna kyllä.

    VastaaPoista
  3. Tsemppiä Berliiniin! Toivottavasti tulee ihan mahtava juoksupäivä!

    VastaaPoista
  4. Mä olin kolme vuotta sitten Berliinissä, ja oli kyllä hieno paikka ja reitti. Mun maraton oli vaan ongelmia täynnä, mutta johtui ihan omasta ittestäni ja juoksemattomista kilsoista. Vähänkö hienoa, kun sinne pääset!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kivaa lähteä, ja reitin tasainen profiili sopii tämänhetkiseen olotilaan hyvin :)

      Poista
  5. Siellä on onneksi aivan huikeat määrät porukkaa ja reittikin näyttää tosi hyvältä. Oon itte juossut siellä puolimaratonin - tunnelma niinkuin sambafestiivaaleilla, joskin en ole koskaan käynyt sambafestivaaleilla. Nautinnolllista sambaa jokatapauksessa joko kokonaan tai sopivasti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen että sambailen ja nautiskelen koko matkan!

      Poista